Rabu, 6 Disember 2017

Isu Tawassul Isu Evergreen?

ISU TAWASSUL ISU EVERGREEN?

Oleh : Ust Mohd Khafidz bin Soroni
            Pensyarah Jabatan al-Quran dan as-Sunnah, Kolej Universiti Islam Antarabangsa  Selangor

   Isu tawassul merupakan isu yang telah lama diselesaikan oleh para ulama'. Bagaimanapun, disebabkan kekeliruan terus berlaku dalam kalangan masyarakat kerana sering dimomokkan oleh pihak tertentu, maka ia terus diperkatakan. Oleh kerana amalan tawassul ini terus dipersoalkan, maka isu ini juga perlu terus diperjelaskan.

   Ayat al-Quran yang menyeru agar kita bertawassul ialah firman Allah SWT yang bermaksud: 

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah yang boleh menyampaikan kepadaNya dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan."

(al-Maidah : 35)

   Kalimah al-Wasilah tersebut menurut kebanyakan ulama' tafsir ialah amalan-amalan yang soleh dan lain-lain. Prof Dr Sayyid Muhammad bin 'Alawi al-Maliki dalam karangan beliau yang masyhur Mafahim Yajibu An Tusahhah (hlm. 45) menyatakan:

 "Allah Ta'ala berfirman yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah untuk menuju kepadaNya..." (al-Maidah : 35). Al-Wasilah ialah setiap apa yang dijadikan Allah sebagai sebab untuk mendekatkan diri seseorang kepadaNya dan penyampai kepada ditunaikan segala hajat olehNya. Maka, yang jadi perkara utama dalam bertawassul ialah sesuatu atau seseorang yang dijadikan wasilah itu hendaklah mempunyai kedudukan dan kehormatan di sisi Allah SWT. Lafaz al-Wasilah dalam ayat tadi adalah bersifat umum, ianya mencakupi bertawassul dengan peribadi-peribadi yang mempunyai keutamaan daripada kalangan para nabi dan orang-orang soleh, sama ada sewaktu mereka hidup dan selepas kewafatan mereka. Dan juga mencakupi bertawassul dengan amalan-amalan yang soleh menurut jalan yang diperintahkan dan boleh bertawassul dengannya walaupun setelah ianya dilakukan."

   Antara dalil jelas bahawa al-wasilah bukan sahaja terbatas kepada amal-amal yang soleh, bahkan merangkumi hamba-hamba Allah yang terpilih dan soleh ialah kata-kata Sayyiduna al-'Abbas r.a. :

اللهم إنّا كنّا نتوسّل إليك بنبيّنا فتسقينا وإنّا نتوسّل إليك بعمّ نبيّنا فاسقنا
(أخرجه البخاري في صحيحه) 

"Ya Allah, kami dahulu bertawassul kepadaMu dengan Nabi kami, lalu Engkau menurunkan hujan kepada kami, dan kami kini bertawassul kepadaMu dengan pakcik Nabi kami, maka turunkanlah hujan kepada kami."

Dalam riwayat al-Hakim, lafaz yang digunakan lebih jelas iaitu:

قال عمر: "أيها الناس إن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يرى للعباس ما يرى الولد لوالده، يعظمه ويفخمه ويبر قسمه، فاقتدوا أيها الناس برسول الله صلى الله عليه وسلم في عمه العباس، واتخذوه وسيلة إلى الله عز وجل فيما نزل بكم" انتهى
 (رواه الحاكم في المستدرك، وفيه داود بن عطاء المدني ضعيف، وقد توبع عند البلاذري من طريق هشام بن سعد - من رجل مسلم - عن زيد بن أسلم فقال : عن أبيه، بدل ابن عمر، فيحتمل أن يكون لزيد فيه شيخان، كذا في الفتح (2/497)م

   Kata Umar r.a. : "Wahai manusia, sesungguhnya Rasulullah SAW melihat kepada 'Abbas sebagaimana seorang anak melihat kepada ayahnya, Baginda selalu memuliakannya, membesarkannya dan melaksanakan sumpahnya. Maka, contohilah wahai manusia, akan Rasulullah SAW terhadap pakciknya 'Abbas dan jadikanlah dia wasilah kepada Allah Azza wa Jalla terhadap apa yang menimpa kamu sekalian."

   Dalil lain bahawa makna al-wasilah juga termasuk hamba Allah yang soleh ialah:

عن حذيفة : أنه سمع قارئا يقرأ : (( يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وابتغوا إليه وسيلة )) قال : القرية، ثم قال : لقد علم المحفوظون من أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم، أن ابن أم عبد من أقربهم إلى الله وسيلة

"Daripada Huzaifah r.a. beliau mendengar seorang qari membaca: "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah untuk menuju kepadaNya" (al-Maidah: 35). Kata beliau: "Iaitu qurbah (amalan taqarrub)". Kemudian katanya lagi: "Sesungguhnya orang-orang yang terpelihara daripada kalangan sahabat-sahabat Nabi Muhammad SAW mengetahui bahawa antara mereka Ibn Ummi 'Abd (yakni Ibn Mas'ud r.a.) merupakan wasilah yang paling dekat kepada Allah."

   Meskipun sudah banyak tulisan mengenai tawassul secara jelas dan lengkap, namun kekeliruan masih terus berlaku di kalangan masyarakat. Misalnya, menurut Kamus Dewan Edisi Empat, "Tawassul ialah perihal berhubung dengan Allah SWT dengan mengamalkan ibadat khusus mahupun umum: dalam terminologi Islam, ~ tawassul bererti mendekatkan diri kepada Allah dengan mentaati dan beribadah kepadaNya; bertawassul, melakukan tawassul: Islam melarang ~ tawassul dengan menggunakan perantara yang ditegah oleh syarak".


   Definisi Kamus Dewan di atas agak kurang tepat dengan konsep tawassul yang sebenar. Berdasarkan keterangan para ulama', tawassul dapat didefinisikan sebagai; berdoa kepada Allah Ta'ala dengan wasilah (perantara) iaitu menyertakan suatu wasilah yang diyakini ianya dikasihi dan diredhai oleh Allah SWT bagi mencapai sesuatu maksud.

   Dalam berdoa dengan wasilah, bererti seseorang bertaqarrub atau mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan sesuatu yang dicintai dan diredhai olehNya, seperti bertaqarrub dengan ibadah dan amalan soleh yang dikerjakan atau bertaqarrub dengan para nabi dan rasulNya dan juga hamba-hambaNya yang soleh.

   Tujuannya adalah untuk menarik rahmat dan pandangan Allah SWT agar menunaikan dan memakbulkan permohonan doanya. Bukan sepertimana yang disangka oleh sesetengah orang bahawa bertawassul itu ialah berdoa meminta kepada selain Allah Ta'ala, wal 'iyazubillah...


Makna Wasilah dari Segi Bahasa dan Syarak


   Kata wasilah dari segi bahasa ialah martabat atau kedudukan. Ia juga bermakna darjat, pangkat dan juga kedekatan. Jika seseorang bertawassul kepada Allah SWT dengan suatu wasilah, maka ertinya dia melakukan suatu amalan yang mendekatkan dirinya kepada Allah SWT (suatu qurbah). Maka wasilah dari segi syarak pula tidak begitu jauh keluar daripada makna bahasa, sebab urusan utama kehidupan muslim adalah bagaimana mendekatkan diri kepada Allah SWT , mencapai keredhaan dan memperoleh pahala dariNya, merupakan rahmat Allah SWT yang telah menetapkan bagi kita seluruh ibadah sebagai pintu mendekatkan diri kepadaNya.

   Maka, orang Islam perlu sentiasa mendekatkan diri kepada Allah dengan pelbagai jenis ibadah yang telah disyariatkan oleh Allah SWT. Ketika seorang muslim melaksanakan solat, sesungguhnya ia sedang mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan solatnya, iaitu bertawassul kepada Allah dengan solat tersebut. Sebenarnya kandungan al-Quran seluruhnya memerintahkan kepada kita untuk berwasilah (mendekatkan diri) kepada Allah SWT. Empat mazhab fiqh besar sepakat berpendapat bahawa boleh bertawassul dengan Nabi SAW, bahkan menegaskan anjuran terhadap hal tersebut dan tidak membezakan apakah ia dilakukan pada saat Baginda Baginda masih hidup atau setelah Baginda wafat.

(Petikan daripada kitab : Al Bayan Al Qawim li Tashihi Ba'di Al-Mafahiim, terjemahannya: Penjelasan Terhadap Masalah-Masalah Khilafiah, Selangor: Penerbitan Dar Hakamah, 2008)


Antara Dalil Tawassul


   Hukum tawassul adalah harus berdasarkan beberapa dalil. Antaranya hadis yang popular seperti berikut;

عن عثمان بن حنيف: أن رجلا ضرير البصر أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: ادع الله أن يعافيني، قال: إن شئت دعوت وإن شئت ضربت فهو خير لك، قال: فادعه، قال: فأمره أن يتوضأ فيحسن وضوءه ويصلي ركعتين ويدعو بهذا الدعاء: اللهم إني أسألك وأتوجه إليك بنبيك محمد نبي الرحمة، يا محمد إني توجهت بك إلى ربي في حاجتي هذه لتقضى لي، اللهم فشفعه في وشفعني فيه.

(أخرجه الترمذي وقال: حسن صحيح غريب، وابن ماجه، والنسائي في الكبرى، وأحمد، والحاكم وقال: صحيح على شرط الشيخين، وابن خزيمة في صحيحه، وقال الأعظمي: إسناده صحيح)

Daripada 'Uthman bin Hunaif r.a. katanya: Bahawa ada seorang lelaki buta datang kepada Nabi SAW lalu mengadu tentang penglihatannya. Dia berkata, "Doakan kepada Allah agar Dia mengafiatkanku." Baginda SAW menjawab, "Jikalau kamu mahu, aku akan akan doakan dan jikalau kamu mahu, kamu bersabar sahaja (tidak mendoakannya supaya dia beroleh balasannya di Akhirat), maka itu lebih baik bagimu." Lelaki itu membalas, "Doakanlah." Maka Baginda SAW pun menyuruh lelaki buta itu berwuduk dan memperelokkan wuduknya serta melakukan solat dua rakaat, kemudian berdoa dengan doa ini : "Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepadaMu dan bertawajjuh kepadaMu dengan (hak) NabiMu, Muhammad Nabi pembawa rahmat. Wahai Muhammad! Sesungguhnya aku bertawajjuh denganmu kepada Tuhanku pada hajatku ini agar ditunaikan untukku. Ya Allah! Syafaatkanlah dia padaku dan syafaatkanlah aku padanya."
(HR al-Tirmizi, Ibn Majah, an-Nasa'i, Ahmad, al-Hakim, Ibn al-Sunni, 'Abd bin Humaid dan Ibn Khuzaimah dalam sahihnya. Kata at-Tirmizi : Ini hadis hasan shahih gharib. Kata al-Hakim : Sahih menurut syarat al Bukhari dan Muslim. Dan ia dipersetujui oleh az-Zahabi.)




   Bertawassul dengan Nabi SAW bukan sahaja harus semasa hayat Baginda SAW, bahkan juga harus selepas kewafatannya. Dalilnya, 'Uthman bin Hunaif r.a. sendiri yang meriwayatkan hadis di atas telah mengajarkan petunjuk Baginda SAW itu kepada seorang lelaki lain di zaman Khalifah 'Uthman bin Affan r.a. , sebagaimana yang diriwayatkan oleh at-Tabarani dalam al-Mu'jam al-Kabir (no. 8311) dan al-Mu'jam al-Soghir (no. 508) dan menyatakan:

   Hadis ini sahih serta al-Baihaqi di dalam kitab Dala'il al-Nubuwwah daripada 'Uthman bin Hunaif r.a. iaitu ;

   "Ada seorang lelaki berkali-kali datang kepada Sayiduna 'Uthman bin Affan r.a. kerana suatu keperluan. Namun Sayyiduna 'Uthman selalu tidak menoleh kepadanya dan tidak sempat memerhatikan keperluannya. Kemudian lelaki tersebut bertemu 'Uthman bin Hunaif r.a. lalu mengadukan masalahnya kepada beliau. Maka 'Uthman bin Hunaif berkata kepadanya, "Pergilah ke tempat wuduk dan berwuduklah. Kemudian pergilah ke masjid, lalu lakukanlah solat dua rakaat. Setelah itu berdoalah; Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu dan bertawajjuh (menghadapkan diri) kepadaMu dengan Nabi kami, Muhammad SAW Nabi pembawa rahmat. Ya Muhammad, sesungguhnya aku bertawajjuh denganmu (iaitu sebagai wasilah) kepada Tuhanku supaya Dia menunaikan untukku hajatku, dan sebutkanlah hajatmu. Nanti datanglah kepadaku sehingga aku dapat pergi bersamamu. Lelaki tersebut terus pergi dan melaksanakan apa yang dikatakan oleh 'Uthman bin Hunaif kepadanya. Kemudian dia mendatangi pintu kediaman Sayyiduna 'Uthman bin 'Affan r.a. Maka segera penjaga pintu menghampirinya dan membawanya masuk terus menghadap Sayyiduna 'Uthman bin 'Affan. Lalu beliau mempersilakannya duduk bersama-samanya di atas permaidani dan bertanya, "Apa keperluanmu?" Lelaki itu pun menyebutkan keperluannya. Maka Sayiduna 'Uthman pun menunaikan keperluannya. Kemudian beliau berkata kepadanya, "Kamu tidak menyebutkan keperluanmu sehinggalah saat ini." Katanya lagi, "Jika kamu ada sebarang keperluan lagi, datanglah kepada kami." Kemudian lelaki itu pun keluar dari kediaman Sayyiduna Uthman. Dia segera menemui 'Uthman bin Hunaif lalu berkata kepadanya, "Semoga Allah membalas kebaikan untukmu. Sebelumnya beliau tidak melihat langsung pada keperluanku dan juga tidak menoleh kepadaku sehinggalah engkau berbicara dahulu dengannya tentang diriku." 'Uthman bin Hunaif menjawab, "Demi Allah aku tidak berbicara langsung pun dengannya. Akan tetapi, aku pernah menyaksikan Rasulullah SAW sewaktu ada seorang lelaki buta datang kepada Baginda SAW, lalu mengadu kepada Baginda SAW tentang kehilangan penglihatannya. Maka Nabi SAW bertanya kepadanya, " Adakah kamu mahu bersabar?" Lelaki itu membalas, "Ya Rasulullah, aku tidak punya seorang pun pemandu jalan, dan ini begitu menyukarkanku." Lantas Nabi SAW bersabda kepadanya, "Pergilah ke tempat wuduk dan berwuduklah. Kemudian lakukan solat dua rakaat. Setelah itu, berdoalah dengan doa ini..." Kata 'Uthman bin Hunaif, "Demi Allah, kami belum pun beredar pergi dan tidak berlalu masa lama sehinggalah lelaki tersebut masuk semula kepada kami seolah-olah beliau tidak pernah mengalami sebarang sakit apa pun."

   Kata al-'Allamah al-Sayyid 'Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari dalam Irgham al-Mubtadi' al-Ghabi: "Cerita ini sangat sahih." Al-Hafiz al-Munziri dalam kitab al-Targhib wa al-Tarhib dan al-Hafiz al-Haithami dalam kitab Majma' al-Zawa'id bersepakat dalam menyatakannya sebagai sahih.

   Ini merupakan dalil jelas bahawa tawassul berkenaan bukan khusus pada waktu Nabi SAW masih hidup sahaja. Malah tidak ada dalil pun yang mengkhususkan pengamalan doa tersebut khusus semasa Nabi SAW masih hidup. Ini dikukuhkan lagi dengan satu jalan riwayat di sisi Ibn Abi Khaithamah dalam Tarikhnya bagi hadis 'Uthman bin Hunaif tersebut bahawa Nabi SAW bersabda di bahagian akhirnya:

وإن كانت حاجة، فافعل مثل ذلك

"Dan jika ada sebarang hajat, maka lakukanlah seumpama itu," yakni pada bila-bila masa sahaja. Al-Allamah al-Sayyid 'Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari mengatakan: "Sanadnya juga sahih."

   Kata Syeikh Muhammad 'Abdullah Abu Su'aylik di dalam kitab Masa'il Fiqhiyyah lin Niqasy (hlm. 34): "Harus bertawassul dengan Nabi SAW selepas kewafatannya dengan iktikad bahawa yang melaksanakan ialah Allah SWT, Dia-lah yang memberi dan menegah, berdasarkan hadis 'Uthman bin Hunaif r.a."

Asal Polemik Tawassul


   Kata Imam Taqiyuddin as-Subki (w. 756H) dalam Syifa' as-Saqqam fi Ziyarah Khair al-Anam (hlm. 171) : "Ketahuilah bahawa harus dan elok bertawassul, istighathah (mohon bantuan) dan memohon syafaat dengan Nabi SAW kepada Allah SWT. Keharusan dan keelokannya adalah termasuk perkara-perkara yang sudah maklum bagi setiap orang yang beragama, sudah diketahui termasuk daripada perbuatan para nabi dan rasul, sejarah para salafusssoleh, para ulama' dan masyarakat umum Islam. Tidak ada seorang pun yang mengingkarinya daripada kalangan para penganut agama-agama, mahupun didengari seumpama itu dalam mana-mana zaman, sehinggalah datang Ibn Taimiyyah, lalu ia membincangkannya dengan satu perbincangan yang  mengelirukan golongan yang daif lagi bodoh dan membuat pembaharuan yang belum pernah dilakukan orang sebelumnya dalam mana-mana zaman. Sebab itu, ia telah mengkritik kisah yang diriwayatkan daripada Imam Malik bahawa beliau berkata kepada Khalifah Mansur (tentang cara ziarah Nabi SAW) : "Mohonlah syafaat dengannya." Dan kami telah pun terangkan kesahihannya. Justeru itu, kami masukkan soal istighasah di dalam kitab ini kerana ia turut membincangkannya bersama soal ziarah. Memadailah bagimu, bahawa pengingkaran Ibn Taimiyyah terhadap istighasah dan tawassul itu merupakan satu pandangan yang belum pernah diucapkan oleh seorang alim pun sebelumnya, sehinggalah ia menjadi ikutan di kalangan umat Islam."

   Imam as-Subki menjelaskan bahawa perselisihan tentang tawassul hanya baru muncul di zaman Syeikh Ibn Taimiyyah. Ia kemudian telah dianggap termasuk dalam masalah-masalah khilafiyyah. Sehingga dapat dikatakan, banyak kitab fatwa kontemporari yang muncul pada hari ini tidak lepas dari membincangkan isu tawassul sama ada pro atau kontra. Kata Syeikh Hassan al-Banna dalam Usul al-'Isyrin: "Dan berdoa apabila disertai dengan bertawassul kepada Allah dengan seseorang dari makhlukNya adalah khilaf far'ie (fiqhi) dalam cara berdoa dan bukan merupakan masalah-masalah akidah."

   Isu tawassul berdasarkan perselisihan tersebut terbahagi kepada beberapa hukum, ada tawassul yang disepakati keharusannya oleh ulama Islam dan ada tawassul yang diperselisihkan keharusannya oleh mereka. Antara tawassul yang disepakati oleh ulama Islam ialah bertawassul dengan amalan soleh dan begitu juga bertawassul dengan doa orang yang masih hidup. Manakala tawassul yang diperselisihkan ialah bertawassul dengan orang yang telah meninggal dunia.

   Antara kekeliruan orang yang menolak tawassul dengan orang yang telah meninggal dunia ialah ianya membawa kepada syirik. Kita katakan, jika ianya syirik, maka bertawassul dengan amalan soleh atau orang yang masih hidup itu juga boleh syirik kerana ia bertawassul dengan selain dari Allah SWT, atau menganggap amalan soleh atau orang itu boleh memberi manfaat dan mudarat selain dari Allah SWT. Sedangkan maksud sebenar bertawassul dengan orang yang telah meninggal dunia ialan amalan soleh dan kedudukan mulianya di sisi Allah SWT yang ada pada orang itu. Jika bukan kerana amalan soleh dan kedudukannya, maka tidak ada apa-apa makna jika sekadar bertawassul dengan zat (tubuh badan) orang tersebut. Dari sudut ini, sebenarnya tiada apa-apa beza sama ada orang itu masih hidup atau telah meninggal dunia. Maka, bertawassul dengan orang yang telah meninggal dunia sebenarnya serupa juga sepertimana bertawassul dengan amalan soleh atau orang yang masih hidup yang disepakati keharusannya oleh semua ulama.

Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lawatan Kerja Masjid Model Teladan

   Tanggal 18hb Disember sehingga 20hb Disember 2017 , Lembaga Masjid Negeri Sembilan telah mengadakan lawatan kerja ke masjid-masjid terp...