Ahad, 3 Disember 2017

Sejarah Perpecahan Kumpulan Saidina Ali

Sejarah Perpecahan Kumpulan Saidina Ali

Penterjemah : Mohd Hanis bin Nasruddin
Sumber        : Tarikh al-Tasyri' al-Islami oleh Ibrahim Dasuki Syahawi




   Pada zaman Rasulullah SAW, kumpulan yang dikenali secara khususnya dengan nama Syiah dan Khawarij tidak wujud, bahkan begitu juga pada zaman Saidina Abu Bakar as-Siddiq r.a. , zaman Saidina Umar bin al-Khattab r.a. dan zaman Saidina Uthman bin Affan r.a. Dua kalimah ini tidak menjadi buah mulut manusia melainkan setelah diangkatnya Saidina Ali bin Abi Talib - karamallahu wajhah - sebagai khalifah dan yang berkait dengan khilafah itu, sehinggalah dua kalimah itu menjadi satu simbol yang menggambarkan kumpulan yang pernah bersama Saidina Ali - karamallahu wajhah - pada bai'ah (taat setia) dan dakwah kepadanya. Akhirnya, kumpulan ini terpisah dengan pandangan yang berbeza-beza.

   Hal ini berlaku kerana selepas kewafatan Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, Saidina Ali bin Abi Talib - karamallahu wajhah - dan disokong oleh beberapa sahabat, melihat bahawasanya khilafah adalah satu warisan adabiy (terj : maknawi), maka Saidina Ali lah yang paling layak memegang khilafah ketika itu kerana beliau adalah sepupu Nabi SAW dan juga telah menikahi anak perempuan Baginda, Saidatina Fatimah r.a. Saidina Ali juga merupakan ahli bait yang paling dicintai Nabi SAW. Justeru itu, tiada sesiapa yang berhak didahulukan untuk memegang khilafah, tiada sesiapa yang lebih berhak daripada Saidina Ali untuk mentadbir manusia dalam maslahat agama dan politik.

   Bersama kefahaman Saidina Ali dan pengikut-pengikut beliau pada pandangan di atas, mereka tetap memilih untuk menyertai jema'ah dalam membai'ah Saidina Abu Bakar as-Siddiq, Saidina Umar al-Farouq dan Saidina Uthman bin Affan - semoga Allah merahmati mereka - .

   Ketika huru-hara mula mencengkam keruntuhan khilafah pada zaman Saidina Uthman r.a. dan gosip-gosip mula menjadi amalan masyarakat ketika itu sehinggalah berakhir dengan pembunuhan Saidina Uthman r.a., pengikut Saidina Ali mula bergerak aktif dan bangkit pada permulaan mereka dengan cara merampas khilafah secara keras setelah lama menanti waktu berlalunya tiga khalifah sebelumnya - semoga Allah meredhai mereka - . Saat proses membai'ah Saidina Ali k.w.h. hampir berjaya, keluarlah tiga orang daripada kibar sohabah (terj : sahabat yang mempunyai kedudukan yang tinggi) iaitu Talhah bin Abdillah , Zubair bin Awwam dan Mu'awiyah bin Abi Sufyan mengatakan pendirian mereka untuk tidak membai'ah Saidina Ali. Mereka menyuarakan pandangan mereka bahawa Saidina Ali tidak banyak menyokong usaha kebangkitan kaum muslimin untuk menuntut bela ke atas kematian Saidina Uthman r.a. . 

   Saidina Ali dikatakan hanya duduk berdiam diri daripada memyokongnya sedangkan beliau mampu untuk membantah pembunuhan Saidina Uthman tersebut. Sesungguhnya selepas Saidina Ali dibai'ah sebagai khalifah, beliau hanya duduk diam daripada bangun mengambil tindakan ke atas kematian Saidina Uthman r.a. , sehinggalah datangnya sangkaan daripada kalangan masyakarat bahawa Saidina Ali r.a. bersenang santai dengan pembunuhan Saidina Uthman r.a. kerana beberapa pembunuh Saidina Uthman menyertai tentera Saidina Ali - karamallahu wajhah - dan Saidina Ali pun tidak menyingkirkan mereka.

   Oleh kerana itu, mula lah mereka menentang bai'ah Saidina Ali r.a. dan mendokong peperangan ke atas beliau, dengan takwilan dari diri mereka sendiri ke atas percanggahan ini bahawasanya kebenaran itu berpihak kepada orang yang tidak membai'ah Saidina Ali, dan sesungguhnya agama itu menuntut mereka untuk memberontak.

   Akan tetapi, tiga sahabat yang menentang khilafah Saidina Ali itu hakikatnya berjuang bagi menegakkan diri mereka sendiri sebagai khalifah dan melihat kekuasaan itu adalah hak mereka. Mereka melihat bahawa mereka berkemampuan dalam membangkitkan ummah dan mencantas segala fitnah-fitnah yang terzahir sebelum keadaan menjadi parah. Adapun Talhah bin Abdillah dan Zubair bin Awwam memiliki keistimewaan tertentu bahawa mereka : Termasuk dalam kalangan 6 orang sahabat yang dicalonkan oleh Saidina Umar r.a. ketika saat kewafatan beliau untuk syura (terj : mesyuarat) dalam hal pemilihan khalifah. Mereka berdua juga termasuk daripada kalangan yang awal memeluk agama Islam. Adapun Muawiyyah memiliki keistimewaan : Bahawa beliau adalah seorang yang mempunyai hubungan persaudaraan yang paling dekat dengan Saidina Uthman r.a. dan beliau juga adalah seorang yang paling berkemampuan untuk menuntut bela akan kematian Saidina Uthman,, juga yang paling berhak memegang jawatan khalifah setelahnya.

   Maka terjadilah peperangan antara mereka dengan Saidina Ali - karamallahu wajhahu - dan Saidina Ali berjaya menewaskan Talhah dan Zubair semasa perang Jamal.

   Kemudian berlakulah pertempuran sengit antara tentera Saidina Ali dan tentera Muawiyyah bin Abi Sufian dalam perang Siffin - di bumi Syam - dan ketika bibit-bibit kekalahan terlihat pada tentera Muawiyyah dan beliau menyangka akan menerima kekalahan, maka beliau meminta untuk mengadakan genjatan senjata dan melakukan helah dengan meletakkan al-Quran di atas tombak-tombak (terj : isyarat tahkim). Daripada saat ini, sahabat-sahabat yang berpihak kepada Saidina Ali terpecah kepada beberapa kumpulan. Ada kumpulan yang melihat bahawa ia adalah helah dan tipu daya daripada Muawiyah agar beliau dapat menguasai peperangan, maka jawapan mereka adalah teruskan berperang dan jangan berhenti.

   Kumpulan yang lain melihat adalah lebih baik untuk dihentikan peperangan dan menjawab permintaan Muawiyah untuk melakukan genjatan senjata justeru melakukan tahkim kitabullah Ta'ala. Akhirnya Saidina Ali r.a. lebih cenderung memilih pandangan kedua di mana ia tidak membawa kepada pertumpahan, dan pilihan Saidina Ali tersebut telah memulakan keretakan dalam barisan tenteranya dan menjadi punca perbalahan antara pengikutnya.

   Para penentang pemikiran tahkim telah bergegas untuk tidak mentaati Saidina Ali dan mengingkari pilihannya dengan menahan diri daripada membunuh Muawiyah. Hanya mereka yang tidak menginkan pembunuhan Muawiyah sahaja yang kekal setia bersama beliau, menunggu apa yang berlaku selepas itu.

   Bermula dari sini zahirlah parti-parti (kumpulan) agama. Puak yang terpisah daripada Saidina Ali k.w.h. dinamakan sebagai "Khawarij" , manakala mereka yang masih berada di sekeliling Saidina Ali dan belum menyertai kumpulan Muawiyah dinamakan sebagai "Syiah". Di sisi dua puak ini juga ada satu puak yang dinamakan "Jumhur Muslimin " yang mana mereka tidak keluar daripada kumpulan Saidina Ali dan tidak juga masuk ke dalam Syiah. Alhasil, wujudlah aliran agama yang khusus bagi setiap puak-puak tersebut justeru memberi kesan kepada Fiqh Islamiy yang saling berbeza dengan satu sama lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lawatan Kerja Masjid Model Teladan

   Tanggal 18hb Disember sehingga 20hb Disember 2017 , Lembaga Masjid Negeri Sembilan telah mengadakan lawatan kerja ke masjid-masjid terp...